Mire jó a mutatós óra?

Egyre többször hallom, hogy a gyerek nem tanulta meg, nem akarja megtanulnia mutatós óra használatát. Vagy a szülőknek nem tűnik fontosnak, hogy ebbe energiát tegyenek. Mire jó a mutatós óra, ha van digitális?
 
A mutatós óra leolvasásával, egészen könnyedén sokféle idegsejt és agyterület között építhetünk ki kapcsolatot, a mintázat felismeréstől, az elvonatkoztatáson, a szimbolikus gondolkodáson át az időfogalmának megértésén, az életszervezésen át egészen az élet értékének és végességének a megértéséig.
A mutatós óra leolvasása az időfogalmát alakítja ki a tudatunkban és az életünk, ez által az irányítását teszi megélhetővé. 
Ha az időfogalom kialakult, akkor a digitális óra használata már csak ízlés kérdése. Fordítva azonban nem lehet. A digitális óra leolvasása egy mintázat felismerés, amihez lehet akár cselekvéseket is társítani, de ez soha nem lesz ennél több. 

 
Az óra leolvasás tanításában nem kell erőszakosnak lenni. Egyszerűen az élet részévé kell tenni az idővel gazdálkodást.
A legjobb az, ha minden szobában, ahol a gyerek tartózkodik van egy óra.  A legjobbak a standard órák, minta nélküli, sima alapon, jól látható számok. Fontos, hogy másodperc mutató is legyen rajta. A gyerek szobájában pedig egy sima, vekkert is érdemes tenni (ami u.ilyen, sima, 3 mutatós, plusz ébresztő).
 
A különböző tevékenységek kezdetét, végét, időtartamát meg kell jelöni a gyereknek. Kicsi gyereknek azt mondjuk, és mutatjuk, hogy „Amikor a mutató ideér, akkor lesz fél hét és akkor kell menni fürdeni. Addig találd ki, hogyan fejezed be a játékot.”
Nagyobb gyereknek „Amikor a nagymutató a hatoson lesz, akkor lesz fél hét...” Még nagyobbnak, „Fél hétig fejezd be amit csinálsz, mert akkor kell menni fürdeni.
 
Ugyanígy megmondjuk és megmutatjuk az időtartamot is „Három negyed ötkor fogok szólni, hogy fejezzétek be a játékot, mert ötkor hazaviszem a Zsoltit.”
Később már a gyerektől kérdezzük meg, hogy egy tevékenységet hánytól, hányig tervez vagy hány órakor akar valamit csinálni. 
 
Azontúl, hogy a mutatós óra használat a magasabb szintű gondolkodást fejleszti, ez a módszer a nehezen váltó gyerekeket megnyugtatja, mert az élet kiszámíthatóbbá válik a számukra, csökkennek az őket megterhelő váratlan események. 
 
A szétszórt vagy figyelemzavaros gyerekeknek pedig segít rendezetebbé válni és megkíméli őket attól, hogy 20-30 évesen legyenek kénytelenek „time management” tanfolyamra járni. 
Végül a szülőket is rendben tartja, nem esik szét a napirend, ha a szülő is figyeli az órát. Nem kell kapkodni, mert késésben vagyunk Nem utolsó sorban, a szülő megbízhatóságát, szavainak súlyát erősíti, ha a gyerek számára kiszámítható, amit tesz és mond.
 
Ha tetszett a post, akkor kérem, hogy a like gomb megnyomásával jelezzen vissza. Ha gyereknevelési kérdése vagy nevelési nehézsége van, akkor kérjen online konzultációt a fimotaidopont@gmail.com email címen. A szerzőről találhat információt a  www.drlaszlozsuzsa.com vagy a www.fimota.hu oldalon.